مقالات

رتبه بندی ابر کامپیوتر HPE در TOP500

در 2023 Exascale، کمپانی HPE، دستاوردهای محاسباتی، جایزه‌ها و جایگاه‌های بین المللی که به دست آورده بود را جشن گرفت. SC23 هر ساله کنفرانسی برای ابر کامپیوترها برگزار می‌کند که نخبه‌های تحقیق و اکتشاف گرد هم می‌آیند و دانش خود را با هدف پیشرفت در ابر کامپیوترها و نوآوری علمی به اشتراک می‌گذارند. در این روز، HPE بزرگترین پیشرفت و توسعه خود را در حوزه ابر کامپیوترها ارائه و جشن گرفته بود.

 

سایت TOP500 از 3 ابر کامپیوتر HPE نام برده که در بین 10 ابر رایانه برتر جهان قرار گرفته‌اند و دو مورد از آن‌ها رتبه اول و دوم سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند:

 

رتبه اول: رتبه اول متعلق به ابر کامپیوتر Frontier در آزمایشگاه ملی Oak Ridge (ORNL) است که به عنوان یک ابر رایانه HPE Cray EX، توانسته برای چهارمین بار رتبه اول را ازآن خود کند.

 

رتبه دوم: HPE تنها به رتبه اول بسنده نکرده، بلکه در جایگاه دوم هم شاهد سیستم Aurora از آزمایشگاه Argonne National Laboratory هستیم. این سیستم قادر است تا با نصف توان خود سرعتی معادل 585.34Pflops/s را ارائه دهد.

 

سیستم Aurora که برای بهره‌برداری از فناوری‌های هوش مصنوعی در پیشبرد تحقیقات مبتنی بر داده در مورد طراحی هواپیما، درمان‌های سرطان و… ساخته شده است، در حال حاضر، توسط محققان برنامه علمی اولیه Aurora برای استفاده از هوش مصنوعی مولد برای پروژه‌ها استفاده می‌شود. این سیستم دارای یک کد open source در حوزه علم مواد و کدهایی در حوزه شیمی تحت عنوان QMCPACK است که از روش کوانتومی مونت کارلو (QMC) برای پیش بینی نحوه تعامل الکترون‌ها با هم برای طیف وسیعی از مواد استفاده می‌کند.

 

رتبه پنجم: اگر فکر می‌کنید یکه تازی‌های HPE اینجا به پایان می‌رسد، دست نگه دارید! ابر کامپیوتر LUMI نیز توانسته در جایگاه پنجم سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *