مقالات

کانفیگ سرور چیست؟

کانفیگ سرور چیست؟

کانفیگ (Configure) مخفف عبارت Configuration وبه‌معنای «پیکربندی» است. بعد از خرید سرور، باید آن را پیکربندی کنید. همه سرورها تنظیمات پیش‌فرض دارند؛ اما نباید فقط به این تنظیمات اکتفا کنید؛ زیرا تنظیمات پیش‌فرض سرور به‌تنهایی نمی‌تواند سرعت و امنیت وب‌سایت شما را تأمین کند.

کانفیگ سرور کاری تخصصی است و برای انجام آن، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید. اگر کانفیگ دقیق و حساب‌شده انجام شود، روی عملکرد وب‌سایت شما تأثیر مثبتی می‌گذارد.

 

انواع کانفیگ سرور

کانفیگ سرور به دو دسته تقسیم‌ می‌شود:

۱. کانفیگ سرور‌های اختصاصی

سرور‌های اختصاصی منابعشان به‌صورت اختصاصی در‌اختیار یک کاربر وب‌سایت قرار می‌گیرد؛ از‌این‌رو، ازنظر منابع سخت‌افزاری محدودیتی برای کاربر وجود ندارد. با‌توجه‌به اینکه سرورهای اختصاصی از وب‌سایت‌های کمتری میزبانی می‌کنند، انجام کانفیگ آن‌ها با دردسرهای کمتری انجام می‌شود.

حتی اگر معروف‌ترین و قوی‌ترین کنترل پنل هاستینگ را نیز تهیه کنید، تنها سرویس‌ها و نرم‌افزارهای مورد‌نیاز هاستینگ روی سرور شما به‌صورت پیش‌فرض نصب می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که باید برای همه سرویس‌ها مانند PHP، وب سرور، پایگاه داده، برنامه‌های Mail Server و DNS عملیات کانفیگ جداگانه انجام شود.

در دنیا هیچ کنترل پنل هاستینگی نمی‌تواند به‌تنهایی امنیت و سرعت وب‌سایت شما را با کمک فایل اینستالر BASH روی سروری که خریده‌اید، تأمین کند کانفیگ در سرورهای مختلف با‌توجه‌به معیارهای زیر انجام می‌شود:

  • انواع اسکریپت (Script))
  • ساختارهای اختصاصی دیتابیس‌ها
  • حجم ترافیک وب‌سایت

۲. کانفیگ سرورهای اشتراکی

در سرورهای اشتراکی، منابع سرور بین کاربران مختلف به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. این نوع از سرورها برای وب‌سایت‌هایی مناسب هستند که به‌تازگی کار خود را شروع کرده‌اند. به سرورهای اشتراکی منابع و پهنای باند و پایگاه داده مشخصی تعلق می‌گیرد. به‌طور‌کلی، در سرور اشتراکی منابع محدود و قیمت ارزان است. اشتراکی‌بودن این سرورها ممکن است با خطر از‌دست‌رفتن اطلاعات همراه باشد. در‌صورتی‌که وب‌سایت یکی از مشترکان با مشکل روبه‌رو شود، تأثیر منفی خود را روی وب‌سایت شما نیز می‌گذارد.

همچنین، اشتراکی‌بودن آن‌ها انجام کانفیگ را حساس‌تر می‌کند. در‌صورتی‌که خودتان این کار را انجام می‌دهید، باید نهایت دقت را به‌خرج دهید. اگر کانفیگ سرور اشتراکی خود را برعهده دیگران می‌سپارید، از تخصص آنان مطمئن شوید. فراموش نکنید که کوچک‌ترین خطا در کانفیگ سرورهای هاستینگ اشتراکی می‌تواند دردسرهای زیادی به‌دنبال داشته باشد.

 

مراحل انجام کانفیگ سرور

سیستم عامل یا  OS

اولین گام برای شروع تنظیمات، انتخاب سیستم عامل است چرا که بلافاصله پس از خرید سرور باید روی آن نصب شود. همانطور که می‌دانید محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های موجود، ویندوز و لینوکس هستند اما لینوکس به دلیل امنیت بالا و راحتی کار با وردپرس و جوملا انتخاب بهتری است.

تنظیمات شبکه

این مرحله حساسیت بسیار بالایی دارد و مربوط به تنظیمات

میشود.DNS، IP

کنترل پنل

با توجه به به سیستم عامل سرور می‌توانید از بین کنترل پنل‌های سی‌پنل، دایرکت ادمین و… بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

وب سرور

وب سرور شامل چندین بخش است که چگونگی دسترسی کاربران به فایل های روی هاست را کنترل می کند.

تنظیمات امنیتی

بدین منظور باید تنظیماتی مانند  ، فایروال های سخت افزاری روی شبکه و فایروال نرم افزاری و همچنین آنتی ویروس و آنتی شل منطبق بر نیازهای سرور و پروژه مربوطه نصب شود تا امنیت وب‌سایت در مقابل حملات سایبری و تروجان‌ها تامین شود.

وب سرویس

در انتها باید باید نصب وب‌سرور‌ها را انجام دهید. وب سرویس یک نوع رابط برنامه نویسی است که بر بستر وب پیاده سازی می‌شود.

 

سیستم‌های مدیریت محتوا

در این مرحله باید براساس زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده و CMS مورد استفاده، سرور خود را پیکربندی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *