شاید اگر به چند سال پیش برگردیم با استفاده‌های مشخص و ثابتی از سرورها روبرو شویم اما امروزه یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها برای استفاده از سیستم‌های این چنینی، کاربردهای ترکیبی و چندگانه (هیبرید) است. موضوعی که باعث شد تا HPE تمرکز اصلی خود را روی این موضوع قرار دهد طی نسل‌های اخیر سرورهای خود، محصولاتی را روانه بازار کند که به شکل خاص برای استفاده‌های این چنینی کاربرد اصلی خود را نمایان می‌کنند. با اینکه در حال حاضر نسل یازدهم خانواده سرورهای HPE ProLiant وارد بازار شده‌اند اما همچنان نسل دهم سرور اچ پی نیز با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و همچنان می‌توانند بسیاری از نیازهای موجود را جوابگو باشند. با این حال دلایل مهمی وجود دارند که باعث شده‌اند خانواده محصولات HPE ProLiant Gen11 معرفی شوند و به راحتی نمی‌توان از کنار آنها گذشت. محصولاتی که جدای از ارتقای سخت‌افزاری و ارائه گزینه‌های بیشتر در این زمینه، می‌توانند جوابگوی نیازهایی باشند که طی سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اکنون تمرکز بیشتری روی آنهاست. از پردازش ابری گرفته تا مجازی‌سازی و ارتباط‌های ریموت که باعث شده‌اند تا سرورهای ترکیبی بیش از پیش در اولویت‌های کاربردی قرار گیرند.

 سرور HPE ProLiant Gen10

کمپانی HPE اعلام کرده که خانواده سرورهای ProLiant Gen10 به عنوان یکی از منعطف‌ترین و قابل اعتماد‌ترین محصولات آنها شناخته می‌شوند که از دید بهینه‌سازی عملکرد در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. سرورهایی که با یک سوییت بسیار ساده و در دسترس همراه هستند تا در عین افزایش سرعت عملکرد، فرایند پشتیبانی را نیز به نسبت گذشته آسان‌تر کنند. موضوعی که شاید در نگاه کلی و طولانی‌مدت برای کاربران حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار نباشد اما می‌تواند در اضطراری‌ترین لحظات، بهترین نتیجه را نمایان کند. خانواده Gen10 این اجازه را به توسعه‌دهندگان و کاربرهای حوزه فناوری اطلاعات می‌دهد که سرعت و امنیت ارائه سرویس‌ها نسبت به محصولات قدیمی‌تر افزایش چشم‌گیری دهند. سرورهایی که به شکل خاص سعی شده تا بهینه‌سازی عملکرد در طراحی آنها به عنوان اولویت قرار گیرد تا عملیات‌ها و ورک‌لود‌های متفاوت و چندگانه به خوبی از جریان آن گذشته و پردازش‌های مورد نیازشان انجام شود. در دورانی که توسعه‌دهنده با توجه به نیاز مشتری خود در لحظه باید قابلیت‌ها و امکانات متفاوتی را ارائه کند، وجود چنین امکانی می‌تواند به خصوص در زمینه هزینه‌ها صرفه‌جویی چشم‌گیری را شکل دهد.

این خانواده از سرورهای نسل دهم HPE از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر Intel Xeon پشتیبانی می‌کنند که باعث می‌شود عملکرد کلی نسبت به نسل پیشین 71 درصد افزایش پیدا کند و سرعت هسته‌ها با ارتقایی 27 درصدی همراه شود. در زمینه حافظه داخلی این سرورها از حافظه هوشمند 2933 مگاترسنفر بر ثانیه استفاده می‌کنند و این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهند که تا سه ترابایت آن را ارتقا دهید. موضوعی که به طور کلی عملکرد سیستم را تا 66 درصد نسبت به گذشته افزایش می‌دهد. برخی از محصولات حاضر در خانواده ProLiant Gen10 از 12 فضای ذخیره‌سازی NVDIMM پشتیبانی می‌کنند. حافظه‌هایی که حتی با قطع شدن جریان برق می‌توانند داده‌های موجود را در خود ذخیره کنند. جدای از این مسئله این امکان را نیز در اختیار دارید از 10 فضای ذخیره‌سازی NVMe نیز در این سرور بهره‌مند شوید. نهایتا باید این مسئله را نیز در نظر بگیرید که به واسطه حضور HPE OneView و HPE iL05 عملا فرایند بررسی سلامت سرور در راحت‌ترین حالت خود قرار دارد.

 

 

 سرور HPE ProLiant Gen11

با توجه به اینکه این روزها سازمان و کمپانی‌های بزرگ برای تسهیل کردن موانع خود در زمینه حجم کاری مربوط به هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و پردازش‌های گرافیکی نیاز به قدرت پردازش بالایی دارند، HPE توجه قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته تا بتواند سرورهای خود را برای استفاده روز تبدیل به ابزارهای کارآمد کند. این نسل جدید برای رسیدن به چنین شرایطی و بازتاب ایده‌آل‌های مورد نیاز کاربرها از بالاترین استانداردهای موجود در زمینه سخت‌افزار پشتیبانی می‌کند. مواردی همچون نسل چهارم پردانده‌های AMD EPYC، نسل چهارم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر Intel Xeon و پردازنده‌های Ampere Altra، مجموعه‌ای را شکل داده‌اند که باعث شده تا HPE ProLiant Gen11 تبدیل به گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی شود که به حق انتخاب در سخت‌افزار اهمیت بالایی می‌دهند. در شرایط فعلی کمپانی‌ها و مراکز بزرگ نیاز دارند تا بخش عمده‌ای از پردازش‌های خود را برعهده فضای ابری قرار دهند. موضوعی که هرچند با استانداردهای سخت‌افزاری گذشته هم امکان‌پذیر بود اما حالا به مراتب نسبت به گذشته سرعت بالاتر و دسترسی راحت‌تری را ارائه می‌کند. بخش عمده‌ای از این پیشرفت به واسطه استفاده از سیلیکون‌هایی به وجود آمده که به شکل خاص برای پردازش ابری طراحی شده‌اند. کمپانی HPE عملا اولین ارائه کننده سرور در جهان است که محصولات رده بالای خود را به پردازنده‌های Ampere Altra مجهز کرده که به شکل اختصاصی برای پردازش ابری طراحی شده‌اند و امکان استفاده از آنها در سرور HPE ProLiant RL300 Gen11 وجود دارد.

 

 

تفاوت‌های نسل 10 و 11 سرور های اچ پی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان دو نسل مد نظر سرورهای HPE ProLiant مربوط به راهکارهایی است که برای مدیریت و کنترل سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند HPE ProLiant Gen10 از ابزارهایی همچون HPE OneView و HPE iLO5 بهره می‌برد اما در مقابل نسل یازدهم یعنی HPE ProLiant Gen11 رویکردی کاملا متفاوت و البته به‌روزرسانی شده را در اولویت کاری خود قرار داده. محصولات جدید HPE ProLiant به شکل پیش‌فرض امکان استفاده از راهکار GreenLake را در اختیار دارند که به شکل تخصصی در زمینه مدیریت فعالیت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. راهکاری که استفاده از آن نیاز به خریداری اشتراک دارد و به واسطه آن می‌توانید به شکل ابری تمامی پارامترهای موجود روی سیستم خود را بررسی و مدیریت کنید. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که استفاده از این سیستم می‌تواند تاثیر مستقیمی را روی بهبود اتوماسیون و به صرفه بودن مدیریت و مانیتورینگ بگذارد و به شما این امکان را بدهد که از هر جایی به راحتی و با چند کلیک به قابلیت‌های مدیریتی سیستم خود دسترسی پیدا کنید. این کنسول مدیریتی که سعی شده تا به شکل ساده‌ای طراحی شود به مشترک‌ها و کابرها اجازه می‌دهد که در تمامی نقاط دنیا از تمامی داده و اطلاعات مورد نیازشان با خبر شوند. موضوعی که به خصوص برای کسب و کارهایی که نمی‌خواهند خود را درگیر زیرساخت‌های پیچیده حوزه فناوری اطلاعات کنند، به عنوان امتیاز قابل توجهی شناخته می‌شود. جدای از این مسئله نباید فراموش کرد که نسل یازدهم سرورهای پیش رو از پردازنده‌هایی پشتیبانی می‌کنند که به شکل خاص برای پردازش ابری طراحی شده‌اند و بهترین عملکرد خود را در این محیط به نمایش در می‌آورند. اگر HPE ProLiant Gen11 را با نسل گذشته خود مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که این خانواده از سرورها در زمینه پهنای باند انتقال اطلاعات سرعتی دو برابری را نمایش داده و قدرت پردازشی در هر هسته را 50 درصد افزایش داده و نهایتا عملکرد پردازنده گرافیکی را در زمینه هوش مصنوعی و فعالیت‌های سنگین گرافیکی تا 33 درصد ارتقا می‌دهند. موضوعی که نشان می‌دهد نسل یازدم خانواده سرورهای کمپانی HPE بیش از گذشته با نیازهایی هماهنگ هستند که امروز توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند.